Op 16 oktober 2025 zijn er veel verschuivingen in de rankings van de zoekresultaten zichtbaar. De zorgen hierover begonnen op 17 oktober naar boven te komen. Zo zei iemand: “ Rank 1-3 voor 16 zoekwoorden op 15 oktober, en nu op 16 oktober nog maar voor 6” (Schwartz, 2025). Er zijn dus fluctuaties in de rankings, maar Google heeft nog geen officiële ‘Google Core Update’ update gegeven. Dus wat is het dan wel? Je leest er alles over hieronder.

Wat is een Google core update überhaupt?

Om te begrijpen wat er gebeurt is het eerst belangrijk om te weten wat een Google Core update is. Google zegt zelf: “een core update is een brede wijziging in onze ranking systemen en -algoritmes”. Bij zo’n update passen ze aan hoe belangrijk verschillende factoren zijn. Dit kan gaan over de kwaliteit van de content, gebruikerservaring, betrouwbaarheid etc.

Een voorbeeld van zo’n update was in maart 2024. Tijdens die update legde Google meer nadruk op ‘helpful’ content, wat content is die is geschreven voor mensen in plaats van voor zoekmachines. Daardoor gingen pagina’s met waardevolle, gebruiksvriendelijke informatie beter ranken, terwijl content die vooral voor zoekmachines was geschreven juist lager werd geplaatst of uitgesloten.

Wanneer je site niet robuust is tegen zulke updates, kun je een verlaging in de rankings verwachten. Echter benadrukt Google ook dat er geen specifieke oplossingen zijn die je kunt aanbrengen om dit te “fixen”, maar geven wel de tip om de algehele kwaliteit van je website te verbeteren om robuuster te worden tegen Google Core.

Wat is er mogelijk veranderd?

Google heeft zelf nog geen officiële aankondiging gedaan over een core update, maar door de mate van volatiliteit in de rankings heeft het er wel alle schijn van. Google heeft nog niet prijsgegeven wat er veranderd is, maar er zijn wel een aantal aanwijzingen wat er veranderd zou kunnen zijn.

Let op: Dit zijn factoren die veranderd kunnen zijn. Google heeft (nog) niet bekendgemaakt dat het om deze factoren gaat.

Wat kun je nu doen?

Je wilt de fouten op je site natuurlijk oplossen als die nu slechter scoort. Maar hoe doe je dit? Hieronder geven wij je een stappenplan hoe je dit kunt aanpakken.

stap 1: Diagnose

Zonder een diagnose is het dweilen met de kraan open. Je moet natuurlijk je site op de juiste plekken verbeteren. Kijk daarom in jouw SEO-tool zoals Google Search Console, Ahrefs of Semrush wanneer de daling van het aantal bezoekers begon. Vervolgens analyseer je welke pagina’s op dat moment slechter zijn gaan scoren en kijk je wat de zwakke punten zijn. 

Is de pagina technisch goed, is het onderwerp of categorie minder relevant geworden. Waarom zijn jouw concurrenten gestegen en wat doen zij anders?

Stap 2: Contentkwaliteit

In stap 2 ga je je eigen content beoordelen. Is de content wel voor gebruikers geschreven of juist voor een zoekmachine? Dit is essentieel want Google vindt ‘helpful’ content steeds belangrijker. 

Is je site makkelijk in gebruik en voldoe je aan de EEAT richtlijnen? 

Voeg daarnaast op oude pagina’s relevante en nieuwe informatie toe. Zo kun je eerder in de AI overzichten komen.

Stap 3: Gebruikerservaring & techniek

In stap 3 kijk je naar de laadsnelheid en gebruiksvriendelijkheid van je site. Zorg dat je site makkelijk te begrijpen is voor een bezoeker, zo blijft die langer op je site hangen. Tevens moet je een duidelijke structuur hebben, denk hierbij aan koppen, paragrafen en gebruik structured data zodat Google én gebruikers snappen waar de pagina over gaat.

Controleer of je site op de juiste manier gecrawld en geïndexeerd wordt.

Stap 4: Langetermijnstrategie

Dit is een kort stappenplan om eventueel je rankingsverlies op te lossen, maar SEO is een langetermijnstrategie. Daarom moet je ervoor zorgen dat je continu werkt naar perfectie, zoals dat wordt gedaan bij Kaizen methode. Continu kleine verbeteringen die streven naar perfectie en al deze kleine verbeteringen samen maken een groot verschil!

Wij helpen je!

Om je site helemaal te optimaliseren kost dat veel tijd en energie, maar gelukkig zijn wij er voor je. Wij, SEO-deals online marketing, zetten ons 200% in voor jouw bedrijf en dat is terug te zien aan de resultaten die wij hebben geleverd. Dit komt door onze inzet, gespecialiseerde kennis en persoonlijke aanpak.

Let op: dit zijn nog hypotheses, geen officiële bevestigingen van Google.

FAQ

Veelgestelde vragen

1. Wat is er op 16 oktober 2025 gebeurd met de Google zoekresultaten?

Op 16 oktober 2025 zagen veel website-eigenaren plotseling grote verschuivingen in hun zoekresultaten. Rankings daalden of stegen onverwacht sterk, terwijl Google geen officiële core update had aangekondigd. Dit duidt mogelijk op een stille of nog niet bevestigde algoritme-update.

2. Wat is een Google Core Update precies?

Een Google Core Update is een brede wijziging in de algoritmes en rankingfactoren van Google. Hierbij past Google aan hoe belangrijk bepaalde elementen zijn, zoals contentkwaliteit, gebruikerservaring, betrouwbaarheid en relevantie. Het doel is om gebruikers betere zoekresultaten te bieden.

3. Waarom verandert mijn ranking na een core update?

Na een core update kan jouw website stijgen of dalen in de zoekresultaten omdat Google anders kijkt naar wat “waardevolle content” is. Als je site bijvoorbeeld vooral voor zoekmachines is geschreven en niet voor gebruikers, kun je rankingverlies ervaren.

4. Wat is ‘helpful content’ volgens Google?

‘Helpful content’ is content die gemaakt is voor mensen, niet voor zoekmachines. Het moet waardevolle, actuele en begrijpelijke informatie bieden. Google beloont websites die gebruikers echt helpen, en straft content die alleen is geschreven om hoger te scoren.

5. Wat zou er in oktober 2025 veranderd kunnen zijn?

Hoewel Google nog niets officieel heeft bevestigd, zijn er vermoedens dat:
– Google de crawl-frequentie en verdeling van pagina’s in de zoekresultaten heeft aangepast.
– De structuur van de SERP (zoals featured snippets of AI-overzichten) is gewijzigd.
– De weging van factoren zoals EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) en contentkwaliteit is toegenomen.