Technische SEO is de basis van een goed werkende website in zoekmachines. Het valt onder de welbekende SEO driehoek, waar het samen met content en autoriteit de belangrijkste schakel is voor een optimaal resultaat op het gebied van SEO. Het gaat dus niet alleen over de inhoud van je blogs en artikelen, maar ook over de technische aspecten zodat zoekmachines je sites makkelijk kunnen crawlen en indexeren. Je kunt technische SEO daarom ook als fundering van je website zien die bij een goede verwerking de bouwstenen zijn van succes.
Onder de term vallen veel verschillende kenmerken zoals, mobielvriendelijkheid, website-snelheid, crawlbaarheid en beveiligingsstatus (HTTPS). Vaak zijn dit aspecten die voor de gebruiker niet zichtbaar zijn, maar aan de achterkant van de site voor verandering zorgen. Toch zie je bij optimalisatie hiervan wel dat de gebruikerservaring aanzienlijk verbeterd, gek hé?
Waarom is Technische SEO belangrijk?
Technische SEO is belangrijk omdat dit de bepaling is van hoe goed zoekmachines zoals Google toegang krijgen tot je website. Pagina’s kunnen bijvoorbeeld onzichtbaar zijn voor zoekmachines zodat je site geen XML-sitemap of Robots.txt bestand bevat. Hierdoor kunnen belangrijke pagina’s uitgesloten worden, wat resulteert in minder verkeer en autoriteit.
Een goed uitgevoerde technische SEO biedt dus ook een betere gebruikerservaring. Dit omdat onderdelen zoals website-snelheid en mobielvriendelijkheid een grote rol spelen in de bepaling van je website-kwaliteit. Sites die hier niet aan voldoen zullen meer “bounce rates” krijgen, wat op zijn beurt zoekmachines als negatief gaan beïnvloeden. Bounce rates zijn vroegtijdige vertrekkers die dus maar kort op je site hebben gezeten. Dit dwingt bij Google af dat gebruikers voor een reden je niet “goed” of “meerwaardig” vinden. Dit resulteert in lagere rankings.
Hoe werkt Technische SEO?
Technische SEO is een soort infrastructuur wat bij het goed instellen zorgt voor een optimale navigatie bij zoekmachines en gebruikers. Het proces begint allemaal bij het mogelijk maken van crawlbaarheid en indexeerbaarheid voor zoekmachines. Ze moeten in staat kunnen zijn om al je belangrijke pagina’s te kunnen vinden en deze juist op te slaan in de index.
Een groot onderdeel hiervan is een duidelijke website-architectuur, wat inhoudt dat alle pagina’s logisch zijn georganiseerd en gemakkelijk te navigeren zijn via interne links. Een goede linkstructuur is dus onder andere belangrijk voor zoekmachines die zo pagina’s beter kunnen begrijpen. Ook ondersteunt het de gebruikerservaring omdat het juist instellen van relevante links meerwaarde biedt voor bezoekers.
Daarnaast spelen prestaties en snelheid een grote rol bij technische SEO. Slome websites worden slecht beoordeeld en afgestraft door zoekmachines. Dit omdat ze vooral een erg slechte gebruikerservaring afdwingen. Je kunt al veel progressie boeken bij het comprimeren van afbeeldingen en het minimaliseren van Javascript en CSS gebruik.
Ook is mobielvriendelijkheid belangrijk geworden bij je technische SEO. Google hanteert sinds een tijd een mobile-first indexing, wat betekent dat ze de mobiele versie van een site als primair beschouwen. Het is dus van belang dat je site een goede inrichting en navigatie biedt op alle apparaten. Verder is de beveiliging (HTTPS) belangrijk bij zowel de gebruiker als de zoekmachine.
Structured data heeft sinds 2011 ook een grote rol omtrent technische SEO gekregen. Het toevoegen van verschillende structured data’s zoals: Product markup, Schema markup en Review markup biedt verschillende voordelen in zoekresultaten wat leidt naar betere zichtbaarheid en meer verkeer door Rich Snippets.
Wat zijn de belangrijkste aspecten van Technische SEO?
Net hebben we al een aantal belangrijke onderwerpen besproken omtrent technische SEO. Hieronder zie je een overzicht van alle aspecten die belangrijk zijn bij de optimalisatie van je Technische SEO:
- Crawlbaarheid:
De crawlbaarheid van je site refereert naar hoe goed zoekmachines erdoor kunnen navigeren. De crawlbaarheid wordt beïnvloedt door je XML-sitemap, interne links en robots.txt-bestand.
- Indexeerbaarheid
Er kunnen verschillende pagina’s binnen je website zijn die niet geïndexeerd hoeven te worden. Met gebruik van meta-tags kun je een “noindex” tag geven aan irrelevante of dubbele inhoud. Hiermee voorkom je dat zoekmachines je pagina’s als duplicate content gaat zien, en verspilt het geen tijd aan de indexatie van niet bijdragende pagina’s voor je SEO.
- Website snelheid:
De snelheid van je website speelt voor zowel zoekmachines als gebruikers een cruciale rol. Een trage site zorgt namelijk voor hogere bounce rates wat betekent dat mensen snel je site weer verlaten. Ook verlaagt dit je ranking. Minimaliseer daarom het gebruik van Javascript en CSS, verklein de downloadgrootte van afbeeldingen en comprimeer bestanden.
- Mobielvriendelijkheid:
Door de invoering van mobile-first indexing bij Google, is de mobielvriendelijkheid van website de belangrijkste schakel in de bepaling van je SEO-waarde. Zorg er dus voor dat je website responsive is, over een snelle laadtijd beschikt, en geen elementen bevat die de gebruikerservaring op mobiele apparaten in de weg staat.
- Beveiliging: (HTTPS)
HTTPS staat voor het beveiligingsprotocol dat gebruikersgegevens moet beschermen, en de integriteit van je site waarborgt. Het is dus een belangrijk onderdeel voor de algehele privacy. Tegenwoordig is het bezitten van een SSL-certificaat een minimale vereiste voor websites.
- Structured data:
Structured data staat voor het toevoegen van gestructureerde gegevens binnen je broncode. Met het implementeren van verschillende structured data voor bijvoorbeeld een webshop, kun je voorkomen in Rich Snippets, zoals sterren beoordelingen, prijzen en evenementen. Deze Rich Snippets verhogen je zichtbaarheid en dwingen vertrouwen af bij gebruikers, wat resulteert in meer verkeer.
- Vermijden van Duplicate content:
Duplicate content kan je website enorm schaden. Dit komt omdat je verwarring veroorzaakt bij zoekmachines, en zij duplicate content ook beschouwen als niet-waardevolle informatie, omdat dit meerdere keren getoond wordt. Het hebben van duplicate content op je site zorgt voor lagere rankings. Mocht je dubbele inhoud hebben op je site kun je deze een canonical tag geven naar de belangrijkste versie. Dit verteld zoekmachines dat ze de aangewezen pagina moeten indexeren.
- Redirects beheren
Het is belangrijk dat oude URL’s een 301-redirects krijgen naar nieuwe URL’s. Pas echter op dat er geen overmatig gebruik van redirect wordt gemaakt. Met te grote ketens aan redirects wordt je laadtijd benadeeld, wat zelfs kan leiden tot een site die offline gaat.
- XML-sitemap:
De sitemap staat voor de gids van alle belangrijke pagina’s op je website. Het is voor zoekmachines belangrijk zodat ze de nodige pagina’s makkelijk kunnen crawlen en indexeren. Hou je sitemap dus altijd up-to-date!
Uiteindelijk werkt technische SEO door verschillende aspecten aan te pakken, wat resulteert in een technische SEO die optimaal presteert in zoekmachines.
Wat is het verschil tussen Technische SEO en On-Page SEO?
Technische en on-page SEO zijn beide belangrijk voor optimaal resultaat in zoekmachines, maar zijn wel gericht op verschillende kenmerken van je site. Zoals eerder verteld is het technische gedeelte vaak voor bezoekers niet direct zichtbaar, terwijl bij on-page SEO het juist wel om de zichtbare elementen gaat.
Technische SEO:
Technische SEO richt zich vooral op crawlbaarheid, toegankelijkheid en prestaties van je website. Het grote doel van technische SEO is dat zoekmachines je website gemakkelijker begrijpen en indexeren.
- Website snelheid
- Crawlbaarheid
- Mobielvriendelijkheid
- Beveiliging
- Structured data
On-page SEO
Waarbij het technische SEO draait om de achterkant van de site, richt on-page SEO zich op zichtbare inhoud. Dit omvat:
- Zoekwoorden Optimalisatie: Het strategisch verwerken van zoekwoorden in titels, koppen en content
- Meta-beschrijvingen: Het aantrekkelijk verwerken van beschrijvingen in zoekresultaten
- SEO-titels: Het verwerken van titels in zoekresultaten die gebruikers overhaald om je pagina te bezoeken
- Interne links: Het connecten van relevante pagina’s binnen je site.
- Afbeeldingen: Het visuele aspect van je site, het gebruiken van alt-tags en minimaliseren van downloadgroottes.
On-page SEO draait dus om het creëren van waardevolle content en een goede gebruikerservaring, wat uiteindelijk ook een hogere ranking afdwingt bij zoekmachines.
Hoewel beide aspecten dus totaal verschillende focusgebieden hebben, is de optimalisatie van beide erg belangrijk voor een succesvolle SEO-strategie.
Wat zijn veelvoorkomende fouten in Technische SEO?
Zelfs bij een goed verwerkte technische SEO komen er vaak nog veel fouten voor, en deze kunnen ondanks het harde werk alsnog je prestaties zwaar beïnvloeden. De meest voorkomende fouten liggen ook in de belangrijkste aspecten rondom technische SEO. Hieronder de meest gemaakte fouten bij de belangrijkste kenmerken dat technische SEO kent:
- Trage laadtijden:
Het bezitten van te grote afbeeldingsbestanden die de snelheid van pagina’s drastisch verslechteren. Ook is het gebruik van Javascript bij veel bedrijven een groot onderdeel van de site. Javascript en CSS laden 9x slomer dan het gebruik van HTML binnen je site.
- Slechte mobielvriendelijkheid
Een niet responsive desgin of kleine knoppen kun je de SEO-waarde aanzienlijk schaden. Ook leidt trage laadtijden tot slechte gebruikerservaring. Bij het laden van het eerste stuk content op je pagina dat 3,7 seconden duurt, verlies je al ruim 70% van je verkeer.
- Ontbrekende canonical-tags:
Met canonical tags kun je duplicate content voorkomen. Het fout of niet invoeren van canonical tags bij pagina’s waar het nodig is kan voor verwarring bij zoekmachines zorgen.
- 404-pagina’s en broken links:
Broken links en 404-pagina’s geven gebruikers een slechte ervaring wat bij zoekmachines ook leidt tot negatieve ranking. Veel website-eigenaren hebben niet door dat dit een boosdoener is
Welke tools zijn handig?
Zonder het gebruik van technische SEO-tools is het haast onmogelijk om een goede SEO-strategie op te zetten. Je kunt namelijk amper tot geen inzichten krijgen over de huidige situatie van je site, waardoor je dus moeilijk weet waar de verbetering ligt. Hier zijn belangrijke tools die goede ondersteuning bieden bij de optimalisatie van je technische SEO:
- SEMrush:
SEMrush is een tool die door (bijna) alle SEO-bureaus wordt gebruikt om de technische SEO van hun klanten uit te voeren. SEMrush voert uitgebreide technische SEO-audits uit, inclusief de mobiele bruikbaarheid, laadsnelheid en HTTPS-problemen.
- Belangrijkste functies: Monitoren van website gezondheid, het rapporteren van structured data en het tracken van wijzigingen rondom SEO-prestaties
- Ahrefs:
Ahrefs biedt diepgaande analyses van technische problemen binnen je site, met een gebruiksvriendelijke interface.
- Belangrijkste functies: Spoort crawl- en indexatie problemen op, geeft huidige inzichten over het verkeer op sites, geeft scores en prioriteiten bij SEO-problemen en biedt aanbevelingen voor verbeteringen.
- Screaming Frog:
Screaming Frog crawlt je site zoals een zoekmachine doet. Het kaart eigenlijk alles omtrent technische SEO in, en geeft adviezen voor aanpassingen, en hoe dit in te voegen.
- Belangrijke functies: Analyseert interne en externe links, detecteert duplicate en ontbrekende tags en controleert je robots.txt en canonical tags.
- Google Search Console:
Biedt inzichten in hoe Google je website crawlt en indexeert. Je kunt fouten opsporen zoals broken links, indexeringsproblemen en omtrent mobiele bruikbaarheid.
Belangrijke functies: Crawlfouten rapporteren, URL-inspecties en inzichten over zoekprestaties (clicks en CTR).
veelvoorkomende fouten bij technische SEO
Technische SEO is en blijft de fundering van je vindbaarheid en van elke SEO-strategie. Om die reden is het cruciaal dat je je technische SEO volledig voor elkaar hebt. in de praktijk zie ik veel technische SEO fouten vaak terugkomen.
Geen of niet ingevuld Robots.txt-bestand
Zonder robots.txt bestand krijgt de crawler geen aanwijzingen welke pagina’s hij wel en niet moet crawlen. Er worden ook niet automatisch pagina’s uitgesloten van crawl door disallow. Wanneer je het robots.txt bestand niet volledig invult, kunnen er pagina’s in de index komen die je niet wil hebben. Bij grote sites of shops kan dit funest zijn voor het crawlbudget.
- 404-pagina’s in de sitemap
Een sitemap moet alleen werkende, relevante pagina’s bevatten. Als hier 404-fouten in staan, geef je zoekmachines verkeerde signalen en verspil je je crawl budget en je laat Google zien dat je niet actief met je site bezig bent. - Enorm trage laadtijden
Grote afbeeldingen, onnodige scripts of slecht geoptimaliseerde code zorgen voor traag ladende pagina’s. Met name javascript duurt lang om te renderen. Trage laadtijden zijn funest voor je conversie. - Filters die geïndexeerd worden
URL-varianten met zoek- of filterparameters (zoals ?size=XL) kunnen onnodig geïndexeerd worden, wat leidt tot duplicate content en verwarring bij zoekmachines. Daarnaast is het zonde van je crawlbudget, waar zeker de grotere webshops last van hebben. - Geen structured data of niet alle relevante vormen
Zonder structured data of zonder alle relevante vormen te implementeren mis je kansen op rich snippets in de zoekresultaten. Hiermee laat je een enorme kans liggen.
- Veel 404-fouten op pagina’s waar op geklikt wordt
Gebruikers die op dode links stuiten haken sneller af. Dit is enorm slecht voor de gebruikerservaring van de bezoeker, wat je ranking negatief beïnvloedt. - Slechte koppenstructuur
Er zijn nog steeds websites met meerdere H1, H2, H3, H4, H5 of H6 in de footer of anders in de koppenstructuur. Dit maakt het voor Google en andere zoekmachines lastig om te begrijpen wat belangrijk is en wat de echt belangrijke koppen zijn.
Geen of verkeerde canonical tags
Zonder correcte canonical-tags loop je het risico op duplicate content. Dit kan ervoor zorgen dat de verkeerde versie wordt geïndexeerd.
Technische SEO uitbesteden
Technische SEO uitbesteden bij SEO adviesbureau SEO-deals? We helpen je met het maken van een technische SEO briefing of een SEO migratie met ons ervaren team SEO specialisten.
Een slechte URL-structuur kan de crawlbaarheid van je website belemmeren, waardoor zoekmachines moeite hebben om je pagina’s efficiënt te indexeren. Het kan ook verwarring veroorzaken bij gebruikers en zoekmachines over de hiërarchie van je content. Bovendien kunnen lange, complexe of niet-geoptimaliseerde URL’s je rankings negatief beïnvloeden, omdat ze minder gebruiksvriendelijk zijn en moeilijker te delen.
Ja, je kunt technische SEO zelf uitvoeren, vooral met de juiste tools en kennis, hoewel het soms complex kan zijn afhankelijk van je website en doelen.
Ja, technische SEO is een fundament voor andere SEO-aspecten zoals on-page en off-page SEO, omdat het zorgt voor een goed werkende en efficiënte website die beter door zoekmachines geïndexeerd wordt.
Ja, hoewel technische SEO voornamelijk on-page is, kan het indirect off-page SEO beïnvloeden door het verbeteren van de gebruikerservaring, waardoor bezoekers langer op je site blijven en je reputatie via backlinks kan groeien.
Ja, meta-tags zoals meta-beschrijvingen en title-tags zijn belangrijk voor technische SEO, omdat ze zoekmachines helpen je pagina’s te begrijpen en gebruikers aan te moedigen om door te klikken.