Als je bekend bent op het gebied van SEO, ken je vast de term Rich Snippets. Zo niet? Dan is het hoognodig tijd dat je dat nu wordt. Het is een essentiële toevoeging aan je website om op te vallen in de zoekresultaten. In deze blog leggen we je uit wat Rich Snippets zijn, wat de toevoeging is en hoe je ze implementeert!
Wat zijn Rich Snippets?
Rich Snippets zijn een uitbreiding van de zoekresultaten die extra informatie aanbieden over een webpagina. Het is een toevoeging van de standaardinformatie (zoals de titel, URL en meta-beschrijving) die er standaard staan. Dit zijn aanvullende gegevens die helpen de inhoud van de pagina te begrijpen. Al deze extra informatie stimuleert de klikfrequentie van bezoekers omdat het onder meer vertrouwen wekt. Deze data is afkomstig van structured data. Dit is een code toevoeging die verwijst naar een gestructureerde en georganiseerde manier om informatie te presenteren.
Hoe werken rich snippets?
Rich Snippets werken dus door gestructureerde gegevens toe te voegen om extra informatie over de inhoud van een pagina of website te verstrekken aan zoekmachines. Door dit toe te voegen help je zoekmachines zoals Google om de betekenis en context van de inhoud beter te begrijpen. Hierdoor kunnen deze worden weergegeven in een aantrekkelijke en uitgebreidere vorm in de zoekresultaten.
Hoeveel soorten zijn er?
Er bestaan heel wat verschillende Rich Snippets. Elk gecreëerd om specifieke informatie te verstrekken in de zoekresultaten. Het is goed om te onderzoeken welke Rich Snippets een meerwaarde voor jouw website/shop kunnen bieden. Hier de meest voorkomende:
Reviews:
Dit is een Rich Snippet waarbij de beoordelingen van een bepaalde website of product worden weergegeven in de zoekresultaten. Het is een belangrijke toevoeging omdat dit vertrouwen opbouwt bij een bezoeker. Review markups worden voornamelijk bij producten toegevoegd om de concurrentie te winnen van andere aanbieders.
Product markup:
Met de product markup voeg je meer informatie toe over het product in de zoekresultaten. Extra informatie zoals de prijs, de beoordeling, voorraad en aantal reviews kunnen toegevoegd worden.
Evenementen:
Bij het verkondigen of organiseren van evenementen is de evenementen markup een essentiële toevoeging om structuur en belangrijke informatie te verstrekken. Vaak worden de tijd, datum en plaats toegevoegd in de zoekresultaten.
FAQ (veelgestelde vragen):
Dit is voor de bezoeker misschien wel de meest bekende markup. FAQ zijn veelgestelde vragen die je meer vertellen over het onderwerp dat je opzoekt. Het voorkomen in deze markup levert een hoger CTR en verkeer op.
Hoe voeg je rich snippets toe aan je website?
Hoe je rich snippets toevoegt hangt af van het type markup dat je wil toevoegen. Op schema.org kun je bekijken welke rich snippets voor jouw site van toepassing zijn zodat jij de juiste kunt implementeren. Er zijn verschillende manieren om deze structured data toe te voegen. Google beveelt aan om gebruik te maken van JSON-LD. Dit kan in een <script> – tag in <head> of <body> sectie van je HTML code.
De code die je voor je uitgekozen markup moet toevoegen kun je ook vinden op schema.org. Door de gepersonaliseerde gegevens in de code in te vullen heb je al snel een werkend structured data. Om dit te controleren kun je de code of URL van de pagina waarin de structured data is toegevoegd testen in Rich Result Test of Schema.org. Op het moment dat je de werkende code hebt toegevoegd aan je HTML, kun je je website indienen bij Google Search Console. Dit kan helpen bij het versnellen van indexatie en crawling van je pagina’s.
Hoe lang duurt het voordat rich snippets verschijnen in zoekresultaten?
Het kan variëren hoe lang het duurt voordat de rich snippets verschijnen in de zoekresultaten na het implementeren van de structured data. Over het algemeen wordt een gemiddelde aangehouden van een paar dagen tot een paar weken. In enkele gevallen kan dit langer duren afhankelijk van een aantal factoren. Wanneer je pagina’s gecrawld worden, of er fouten in de markup staan en wat de concurrentie doet.
Hoe rich snippets de gebruikerservaring verbeteren
Door directe informatie te geven krijgen gebruikers gelijk de antwoorden waar ze naar zoeken. Dit heeft positieve invloed op hun ervaring. Ook maken reviews, prijsinformatie en visuele afbeeldingen een aantrekkelijke indruk wat de aandacht kan trekken. Met de extra informatie die rich snippets kunnen toevoegen, geef je de gebruiker beter inzicht in de inhoud van de pagina. Dit kan de gebruiker overtuigen om er op te klikken of meer te lezen.
Naast al deze positieve ervaringen geeft rich snippets ook simpelweg meer vertrouwen. Het tonen van (goede) reviews en populaire producten, kan het vertrouwen van de gebruikers vergroten, wat leidt tot meer conversie en kliks.
Het verschil tussen rich snippets en featured snippets
Rich snippets worden nogal vaak in de war gehaald met featured snippets, en dit is ook logisch. Beide manieren presenteren meer informatie aan de zoekmachine. Maar wat is nou het verschil? Rich snippets zijn verrijkingen van zoekresultaten die simpelweg extra informatie tonen. Featured snippets zijn specifieke antwoorden die bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Vaak in een apart schema. Dit is een snippet die bedoeld is om de gebruiker een snel antwoord te geven. Zie hieronder!
Rich Snippet:
Featured Snippet:
Je kunt tools zoals de Rich Results Test van Google gebruiken om te controleren of je gestructureerde gegevens correct zijn geïmplementeerd en of ze Rich snippets genereren.
Ja, rich snippets kunnen de CTR verhogen doordat ze visueel aantrekkelijker zijn en meer context bieden, waardoor gebruikers sneller geneigd zijn om te klikken.
Ja, als de informatie onjuist of misleidend is, kan dit leiden tot een negatieve gebruikerservaring en mogelijk je zoekmachine-ranking schaden.
Ja, video-onderdelen zoals video-thumbnail’s kunnen ook worden weergegeven als rich snippets, wat helpt om de zichtbaarheid van video-inhoud in zoekresultaten te vergroten.
Het is belangrijk om je gestructureerde gegevens bij te werken wanneer er wijzigingen zijn in de relevante informatie op je website, zoals prijzen, beoordelingen of beschikbaarheid.
