Als je bekend bent in de wereld van SEO, heb je vast wel eens gehoord van structured data. Zo niet? Dan is dit niet raar want het is geen dagelijkse term die je tegenkomt. Wel is het een geweldige mogelijkheid om je als website/bedrijf-eigenaar online te onderscheiden van je concurrenten. In deze blog leggen we je uit wat structured data inhoudt, hoe je het implementeert en wat hier de voordelen van zijn.
Wat is structured data?
Structured data is een gestandaardiseerde manier om informatie op je website te markeren, zodat Google en andere zoekmachines deze informatie beter begrijpen. Dit betreft stukjes code die belangrijke inhoud van een pagina expliciet beschrijft, vaak in het formaat JSON-LD, RDFa of Microdata.
In de context van SEO helpt het toevoegen van structured data zoekmachines zoals Google de inhoud van je website op een dieper niveau te interpreteren. Met het implementeren van structured data kun je voorkomen in rich snippets, zoals productreviews en locaties die direct in de zoekresultaten worden getoond.
Waarom is structured data belangrijk voor SEO?
Zoals al langer bekend is structured data erg belangrijk voor de kwaliteit van je SEO. Maar hoe precies? Structured data kan zoals net gezegd leiden tot rich snippets. Dit zijn verbeterde zoekresultaten die extra informatie bevatten over de inhoud van je website. Deze informatie wordt getoond bij zoekopdrachten van een gebruiker van bijvoorbeeld Google. Door voor te komen in deze rich snippets verbeter je de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten wat meer verkeer oplevert.
Voor lokale bedrijven is structured data cruciaal. Door informatie zoals telefoonnummer, adres en openingstijden te markeren in structured data, kunnen zoekmachines dit makkelijker weergeven in lokale zoekresultaten.
Elk vak of genre kent zijn concurrentie, ook online. Met het implementeren van structured data kun je je concurrent een streepje voor zijn. De extra informatie die getoond wordt kan een gebruiker overtuigen om jouw site te bezoeken.
De geschiedenis van structured data
Structured data kent een vrij interessante geschiedenis als het gaat om de ontwikkeling. In de vroege jaren ‘90 was er gebrek aan gestandaardiseerde manieren om je informatie te structureren. HTML was de dominante taal hierin, maar had geen mogelijkheid om context of betekenis te beschrijven.
In 2011 lanceerde een gezamenlijk initiatief van Google, Bing, Yahoo en Yandex een platform genaamd Schema.org voor gestructureerde gegevens. Het biedt een uitgebreide set van vocabularium voor verschillende soorten gegevens. JSON-LD werd als gebruiksvriendelijk formaat geïntroduceerd om deze gestructureerde gegevens te implementeren. Vanaf dat moment stelde het ontwikkelaars in staat om gegevens in een JSON-formaat te presenteren, wat een stuk gemakkelijker ging dan eerder gemaakte methoden zoals Microdata of RDFa.
De integratie van gestructureerde gegevens in zoekmachines heeft geleid tot de komst van Rich Snippets en Rich Results. Dit zijn visuele weergave in zoekresultaten die de CTR verhoogt en de gebruikerservaring verbetert. In de opvolgende jaren zijn er tig ontwikkelingen geweest om nieuwe gestructureerde gegevens toe te kunnen voegen. Wat er toe heeft geleden dat het implementeren van structured data belangrijker is dan ooit!
De populaire soorten structured data
Er bestaan meer dan 800 verschillende types van structured data in Schema.org. Toch zijn er een aantal die beduidend populairder zijn dan anderen. Hieronder zie je de meest voorkomende en populairste types die momenteel gebruikt worden.
Product:
Het productschema is een type structured data dat wordt gebruikt om gedetailleerde informatie over een product te markeren. Het geeft een aantrekkelijke weergave in de zoekresultaten, wat zorgt voor een hogere CTR, betere indexering en zichtbaarheid. Als webshop eigenaar is dit een essentieel onderdeel van je online verkoop omdat dit producten met extra informatie kan voorzien in de zoekresultaten van gebruikers. Belangrijke details zoals productnaam, prijs, beschrijving en beoordelingen kunnen worden weergegeven met het toevoegen van deze markup. Veel bronnen houden een verhoging van 20% tot 30% van je CTR aan.

FAQ:
De FAQ type structured data is een markup die toegevoegd kan worden om veelgestelde vragen over een bepaald onderwerp of product te beantwoorden. Het is een kort schema waar vraag en antwoord gegeven wordt. Google gebruikt rich snippets zoals “mensen vroegen ook”, hier kun je met vraag en antwoord in voorkomen wat je verkeer en zichtbaarheid verhoogt. Voor alle soorten websites kunnen FAQ markups een meerwaarde zijn. Met het voorkomen in de vraag-en-antwoordsectie van Google verhoog je het verkeer op je site. Daarnaast is de gebruikerservaring over het algemeen beter omdat gebruikers direct antwoord krijgen op hun vraag.

Review:
Dit type wordt gebruikt om beoordelingen van diensten, producten of ervaringen te markeren. Met het toevoegen van dit type in de code kun je sterrenratings veroorloven in de zoekresultaten, wat vertrouwen uitstraalt. Dit is voornamelijk voor webshops en bedrijven erg aantrekkelijk omdat concurrentie vaak groot is en dan speelt vertrouwen afdwingen en zichtbaarheid een grote rol. De visuele aantrekkingskracht van sterren kan je CTR verhogen met een gemiddelde van 10% tot 30%. Het verschil tussen review en AggregateRating structured data is dat review een persoonlijke beoordeling is en AggregateRating een gemiddelde beoordeling is.

Local Business:
Het local business type is vooral interessant voor lokale bedrijven om hun informatie beter te presenteren in de zoekresultaten. Met het voor komen in deze rich snippets wordt je adres, openingstijden en contactgegevens getoond. Het implementeren van dit type structured data kan resulteren in Rich Snippets die je bedrijf meer zichtbaarheid geven in lokale zoekopdrachten. Ook wordt je bedrijf beter weergegeven in Google Maps of het “local pack”. Al met al kun je met het implementeren van de local business markup meer zichtbaarheid, verkeer en naamsbekendheid opbouwen.

Event:
De naam zegt het al, het type event schema is vooral bedoeld voor evenementen en geeft belangrijke informatie weer over het event in de zoekresultaten zoals datum, naam en locatie. Het toevoegen van deze markup kan voor evenementenorganisaties cruciaal zijn om zichtbaarheid te verhogen. Door voor te komen in Rich Snippets geef je gebruikers snelle en directe informatie over het event wat een doorslag kan zijn in wel of niet bezoeken van dit evenement. Het is daarnaast dus ook een effectieve manier van promotie.

Recept:
Het recept schema is een type markup dat helpt je recepten beter zichtbaar te maken in zoekresultaten. Door gebruik te maken van deze markup, kunnen zoekmachines zoals Google belangrijke details begrijpen en weergeven, zoals bereidingstijd, ingrediënten en voedingsinformatie. Ook kunnen afbeeldingen toegevoegd worden in de zoekresultaten, dit is een visueel sterke manier om gebruikers over te halen je website te bezoeken.

Aggregaterating
Als je wel eens reviews of sterretjes hebt gezien in de meta-description, dan heb je een glimp gezien wat AggregateRating doet. Het geeft aan hoe het product wordt beoordeeld op basis van reviews en geeft daarbij ook aan hoeveel mensen dit product hebben beoordeeld. Het doel is om vertrouwen op te bouwen bij de klant waardoor hij op jouw webpagina klikt. Daarnaast kun je door deze structured data in aanmerking komen voor een rich snippets.

JoBposting
Wil je dat je vacature makkelijk gevonden wordt? Gebruik dan de structured data JobPosting. Het vertelt de zoekmachine precies waar de vacature over gaat. Het geeft de volgende aspecten in duidelijke taal weer:
1. Welke baan het is.
2. Wat de functie inhoudt.
3. Hoe lang de vacature openstaat
4. Hoe je kunt solliciteren
5. Wat het salaris is (optioneel).
Door deze structured data toe te voegen, kun je in Google Jobs verschijnen waardoor jouw vacature eerder wordt gevonden. Dit wordt gedaan door een klein stukje JSON-code toe toe voegen, dit kan handmatig of doormiddel van een plugin.

Breadcrumlist
Deze structured data is eigenlijk net als het sprookje Klein duimpje. Het laat spreekwoordelijk gezegd broodkruimels achter en daardoor kun je de route terug makkelijker vinden. Hierdoor kan de zoekmachine en de bezoeker beter begrijpen op welke manier de pagina’s op de website met elkaar verbonden zijn. Dit kan er zo uitzien: Home > Fietsen > Onderdelen > Fietsband. Dit kan wederom toegevoegd worden doormiddel van een JSON-LD code, handmatig of via een plugin. Dit verbetert niet alleen de SEO, maar ook de gebruiksvriendelijkheid van je website. Hieronder zie je hoe het is toegepast in de grijze zin onder Brekz.nl.

Organization
Deze structured data wordt veelgebruikt en dat is niet zonder reden. Het vertelt Google wie er achter je website zit. Je geeft hierbij informatie over je bedrijf aan Google zoals jouw
1. Bedrijfsnaam
2. Locatie
3. Contactgegevens
4. Eventueel je sociale media
Hierdoor kan Google jouw bedrijf beter tonen in de zoekresultaten, bijvoorbeeld in de vorm van een bedrijfsvermelding(in onderstaande afbeelding te zien). Dit vergroot natuurlijk je zichtbaarheid maar ook je betrouwbaarheid, wat belangrijk is voor je SEO en CRO. Dit voeg je wederom toe door middel van een JSON-LD code. Het is een eenvoudige manier om je bedrijf betrouwbaar en professioneel te presenteren aan bezoekers én Google.

Article
Article structured data is een stukje JSON-LD code waarmee de zoekmachine weet dat de webpagina een artikel is. Dit kan een blogpost, nieuwsbericht of een informatieve tekst zijn. Je kunt daarbij ook nog extra informatie meegeven zoals de publicatiedatum, titel, auteur en beschrijving van het artikel. Dit helpt Google om je artikel mooier en duidelijker weer te geven in de zoekresultaten en hierdoor kun je in aanmerking komen voor functies zoals Google discover of rich snippets. Daarnaast vergroot de extra informatie die je aan Google geeft ook de betrouwbaarheid van jouw artikel. Een win-win situatie dus.

Hoe implementeer je het?
Het wordt aangeraden om structured data toe te voegen via JSON-LD. Dit is de meest gebruiksvriendelijke manier. Dit type wordt toegevoegd in de <head> sectie van je HTML-pagina, of aan het eind van de <body> sectie.
- Schema genarator:
Elk soort type structured data heeft zijn eigen code, en zodra je hier niet bekend en vertrouwd mee bent kun je deze code door een schema genarator laten maken. Schema.org heeft ook van dit soort codes online staan.
- Benodigde informatie invullen:
Dit soort schema’s zijn gemaakt zodat jij alleen je eigen gegevens hoeft in te vullen. Deze taak kun je bijvoorbeeld ook aan chat.gpt geven, zodat de code goed verwerkt wordt.
- Plaats de JSON-LD code in je HTML
Zoals gezegd moet je de code verwerken in de <head> of aan het einde van de <body> sectie van je HTML code. Zoek de HTML code op van de pagina waar jij je structured data wil toevoegen.
- Test je schema markup:
Zodra je denkt de code goed geplaatst te hebben in de HTML code kun je het gaan testen. Je kunt de aanpassingen opslaan en de URL van de pagina in Schema.org zetten. Deze controleert of de markup juist is geïmplementeerd. Mocht je niet geheel zeker zijn van je aanpassingen, kun je de volledige HTML ook kopiëren en in schema.org zetten zonder dat je de wijzigingen hoeft op te slaan.
- Updates en onderhoud
Het kan even duren voordat Google of andere zoekmachines je aanpassingen opmerken. Hou dit in de gaten en controleer in Google Search Console of de indexering en prestaties gevolgd worden.
Hoe het baat heeft bij de verhoging van je CTR
Inmiddels heb je misschien al door dat structured data cruciaal kan zijn voor het verkeer en de zichtbaarheid van je website. Ook heeft het een bijdrage aan de verbetering van je CTR, maar hoe zit dat?
Rich snippets zijn verrijkingen van de zoekmachine en bieden de sites die hier in aanraking mee komen een mogelijkheid om zich te onderscheiden van de concurrenten in de zoekresultaten. Er wordt extra informatie verstrekt, reviews of afbeeldingen worden toegevoegd. Deze toevoegingen creëren meer relevantie en vertrouwen voor de gebruiker. Dit resulteert in meer kliks op je website, wat een hogere CTR oplevert…
Welke rol speelt AI in de verwerking van structured data?
AI heeft de laatste jaren zijn kracht laten zien op veel verschillende manieren. Zo kun je foto’s op gewenste ideeën en formaten laten genereren en kun je de meest diepgaande vragen stellen aan je eigen AI-bot. Ook maakte AI dit jaar zijn debuut in Google zoekresultaten in de Verenigde Staten.
Zoekmachines zoals Google gebruiken AI-technologieën zoals machine learning om structured data te verwerken. Deze algoritmes helpen zoekmachines te begrijpen welke informatie belangrijk en relevant is voor specifieke zoekopdrachten. AI maakt het voor zoekmachines mogelijk om complexe vragen te interpreteren en resultaten te rangschikken. Ook ondersteunt AI het automatisch genereren van rich snippets door webpagina’s te analyseren en te begrijpen. Met deze kunde kunnen ze type structured data zoals sterren beoordelingen, productdetails en evenementen automatisch in de zoekresultaten weergeven.
Veelgestelde vragen:
Rich snippets zijn extra elementen in de zoekresultaten, zoals sterrenbeoordelingen of FAQ’s. Je krijgt deze door structured data correct te implementeren op je website.
Dat hangt af van je type site. Voor de meeste starters zijn ‘FAQ’, ‘Product’, ‘Organization’ en ‘LocalBusiness’ erg waardevol. Blogs hebben ook baat bij ‘Article’.
Nee, het is niet verplicht, maar het geeft je wel een voordeel. Je maakt het voor Google makkelijker om je website te begrijpen, wat je SEO-prestaties kan verbeteren.
Gebruik de Rich Results Test van Google om te controleren of je structured data correct is geïmplementeerd en geschikt is voor uitgebreide zoekresultaten.
JSON-LD is de meest gebruikte en aanbevolen vorm door Google. Het is makkelijker te implementeren en overzichtelijker dan RDFa of Microdata, die vaker in de HTML-code zelf worden verweven.