Bij het meten van advertentieprestaties, SEO-prestaties of optimalisatie van content wordt gebruikgemaakt van de CTR formule. CTR is de afkorting van de Engelse term Click-Through Rate. Na dit blog weet je alles over CTR wat je moet weten.
Hoe werkt de formule?
Dit is het bijhouden van prestaties door de formule:
CTR= aantal klikken : aantal impressies x 100.
Voorbeeld: Je advertentie is 1.000 keer weergegeven en heeft in totaal 50 kliks, je CTR: 50 : 1000 x 100 = 5%.
Wat is het verschil tussen klikken en impressies in de context van CTR?
Om de formule van CTR beter te begrijpen is het verschil tussen klikken en impressies van belang.
- Impressie: Een impressie wordt geteld zodra je advertentie wordt weergegeven aan een gebruiker. Dit houdt in dat een gebruiker de advertentie op zijn/haar beeldscherm ziet. Dit staat dus niet gelijk aan het klikken op deze advertentie.
- Klikken: Een klik wordt geteld op het moment dat de gebruiker daadwerkelijk op je advertentie klikt. Dit betekent dat de gebruiker verder gaat naar je landingspagina en meer interactie heeft met de inhoud van de landingspagina.
Waarom CTR Belangrijk is voor je Website?
Je CTR is belangrijk voor je website om een aantal redenen. Het geeft een goede indicatie van relevantie. Een hoge CTR geeft namelijk aan dat de content goed aanslaat bij de doelgroep. Door dit goed in de gaten te houden, weet je waar de meeste winst te behalen valt. Het hebben van een hoge CTR zorgt daarnaast ook voor de verbetering van je SEO. Zoekmachines als Google zien een CTR als een belangrijke factor bij de bepaling van de waarde van je pagina’s.
Wat is een gemiddelde CTR voor verschillende soorten advertenties?
Er zijn veel verschillende type advertenties waar het CTR varieert. Hier enkele voorbeelden van advertentie types met het gemiddelde CTR percentage:
- Google Search Ads: Gemiddelde CTR: 1,9% – 4%
- Google Display Ads: Gemiddelde CTR: 0,35% – 1%.
- Facebook Ads: Gemiddelde CTR: 0,9% – 1,6%
- Instagram Ads: Gemiddelde CTR 0,5% – 1,1%
Zoek advertenties in Google hebben doorgaans een hogere CTR omdat deze inspelen op de intentie van de bezoeker die actief zoekt naar een specifieke dienst of product. Display Ads zijn minder gericht op de intentie van de gebruiker en hebben daarom een lagere CTR. Facebook en Instagram Ads beschikken vaak over aantrekkelijke visuals, wat kan leiden tot hogere CTR, maar gebruikers van deze socials zijn vaak minder geneigd om op Ads te klikken tijdens het scrollen door hun feed.
Wat zijn de belangrijkste factoren die de CTR beïnvloeden?
Er zijn zowel positieve als negatieve factoren die het verschil maken bij je CTR percentage. De relevantie van de inhoud is uiteraard een groot onderdeel. Als je advertentie niet of nauwelijks aansluit bij de doelgroep is de kans dat zij er op klikken erg klein. Daarnaast zorgt effectieve doelgroepsegmentatie ervoor dat je advertenties aan de juiste gebruikers worden getoond.
Advertentietekst en koptitels zijn leidend omdat ze het visitekaartje zijn van je advertentie. Een pakkende, aantrekkelijke en duidelijke kop-titel trekt de aandacht van de gebruiker, wat leidt tot een hoger CTR. Visuele elementen zoals video’s of beelden kunnen bijdragen aan een aantrekkelijke advertentie.
Hoe kan ik mijn website optimaliseren voor een hogere CTR?
Binnen de muren van je website kun je ook een aantal dingen doen om je CTR te optimaliseren. Zorg dat SEO-titels en meta-beschrijvingen pakkend en actiegericht zijn. Een call-to-action zoals “koop hier” of “lees meer” zijn goede intenties om de gebruiker te overtuigen. Daarnaast is het verbeteren van de kwaliteit van je content ook belangrijk om het percentage op te krikken.
Schrijf relevante blogs die de doelgroep interesseert. Zodra je de gebruiker hebt overtuigd om op je site te klikken is een snelle laadtijd essentieel. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 70% van je bezoekers verliest bij een laadtijd van 3,7 seconden.
Op mobiel ligt de CTR vaak hoger omdat advertenties meer ruimte innemen, maar conversies kunnen lager zijn.
In het zoeknetwerk ca. 3–5%, in het displaynetwerk meestal 0,5–1%.
Gebruik relevante zoekwoorden, sterke koppen, duidelijke call-to-actions en test verschillende varianten.
Dat hangt af van je branche, maar alles boven het branchegemiddelde en wat jouw doelen haalt, is goed.
Een trage site schrikt gebruikers af, verlaagt de gebruikservaring en kan zo je CTR en conversies drukken.
