Hreflang tags zijn HTML-attributen die de zoekmachine ondersteunt bij het begrijpen van welke taal en regio specifieke versie van een pagina moet weergeven aan bezoekers. Makkelijk gezegd, met het toevoegen van Hreflang tags zorg je dat bezoekers de juiste taalversie voor hen te zien krijgen. Dit attribuut is dus enkel nodig bij websites die meertalig zijn.
Waarom zijn hreflang-tags belangrijk voor SEO?
Het toevoegen van Hreflang tags heeft verschillende redenen waarom het positieve invloed heeft op je SEO-waarde.
- Betere gebruikerservaring: Door ervoor te zorgen dat gebruikers de juiste taalversie te zien krijgen, verbeter je de ervaring van de gebruiker. Dit kan onder andere de bezoekers tijd verhogen en betere betrokkenheid creëren.
- Geen duplicate content: Als je hreflang tags juist instelt voorkom je dat meerdere pagina’s met dezelfde inhoud gezien worden als duplicate content.
- Meer zichtbaarheid: Ook vergroot het je zichtbaarheid omdat gebruikers de meest relevante versie van de inhoud te zien krijgen. Dit resulteert in meer kliks en verkeer.
Hoe werkt een hreflang-tag?
Bij het toepassen van een hreflang-tag, verwerk je bijvoorbeeld deze code toe: <link rel=”alternate” href=”URL_van_de_pagina” hreflang=”taal_regio” />. Dit voeg je toe in de <head> sectie van de HTML-code van je pagina. Je kunt hreflangs ook toevoegen in de XML-sitemap mocht je deze gebruiken. Door dit toe te voegen aan de code geef je aan dat je verschillende versies van een pagina hebt. Dit helpt de zoekmachine te begrijpen dat deze pagina’s met dezelfde inhoud in verschillende talen moeten bieden.
Wat gebeurt er als ik geen hreflang-tags gebruik op een meertalige website?
Bij het niet gebruiken van Hreflang-tags loop je het risico dat pagina’s de verkeerde pagina weergeven aan de gebruiker. Ook kan het duplicate content veroorzaken omdat de zoekmachine de verschillende taalversies als duplicate inhoud kan aanschouwen. Dit heeft negatieve invloed op je SEO. Daarnaast leidt verkeerd weergeven versies tot ontevredenheid van gebruikers van je site. Het is dus van belang dat je hreflang-tags juist implementeert bij meertalige website.
Kan ik hreflang-tags gebruiken op een website met slechts één taal?
Het is mogelijk om hreflagn-tags toe te voegen op een eentalige website. hoewel het in die situatie zeker niet noodzakelijk is. Bij een site die specifiek gericht is op een locatie kun je het wel overwegen. Bijvoorbeeld als je een Nederlandse website hebt die gericht is op Nederland en Belgie kun je de volgende code toevoegen:
<link rel=”alternate” href=”https://example.com/nl-nl/pagina” hreflang=”nl-NL” />
<link rel=”alternate” href=”https://example.com/nl-be/pagina” hreflang=”nl-BE” />
Moet elke pagina een hreflang-tag hebben?
Pagina’s met meerdere taalversies moet je een hreflang-tag geven. Heb je veel of alle pagina’s met meerdere versies, kun je deze tags ook in grote getalen toevoegen. Dit kun je gemakkelijk in de sitemap doen, waarbij je veel URL’s tegelijk deze tag kunt geven.
Hreflang-tags geven taal- en regiaversies van een pagina aan, terwijl canonical tags aangeven welke versie van een pagina als de hoofdversie moet worden gezien.
Er is geen harde limiet, maar je moet alleen relevante taal- en regiaversies opnemen die daadwerkelijk bestaan.
Je kunt hreflang-tags testen met tools zoals Google Search Console of gespecialiseerde SEO-tools zoals Ahrefs of Screaming Frog.
Ja, je kunt verschillende dialecten specificeren, zoals en-gb
voor Brits Engels en en-us
voor Amerikaans Engels.
Ze helpen zoekmachines om de juiste taal- of regiaversie van je pagina te tonen aan gebruikers, wat de relevantie en gebruikerservaring verbetert.