In de digitale wereld van vandaag is het cruciaal om een soepele gebruikerservaring te hebben voor het succes van je website. Er is niets frustrerender voor bezoekers dan op een link te klikken en geconfronteerd te worden met een foutmelding. Het kan niet alleen afleiden van de gebruikerservaring, maar ook kan het negatieve gevolgen hebben voor je zoekmachineoptimalisatie. In dit artikel vertellen we je meer over broken links en de gevolgen hiervan voor je website.

Wat zijn broken links?

De definitie van broken links zijn hyperlinks op een website die leiden naar een bron of pagina die niet langer bestaat of beschikbaar is. Hierdoor klikt de gebruiker op een link waar een niet werkende URL achter zit, waardoor er een foutmelding gegeven wordt. Dit zijn meestal 404-fouten. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals een pagina die verwijderd is of verplaatst zonder redirect, foutieve URL’s door bijvoorbeeld typefouten of wijzigingen in de URL-structuur of links naar externe websites die niet langer meer bestaan.

Broken links kunnen negatief uitpakken voor zowel je SEO als je gebruikerservaring. Dit omdat zoekmachines een goed onderhouden website waarderen en belonen. Het is daarom van belang dat je website niet over broken links beschikt. Spoor daarom geregeld broken links op binnen je site en pas deze aan of verwijder ze.

Waarom is het slecht voor SEO?

Er zijn aanzienlijke negatieve gevolgen te herleiden bij de aanwezigheid van broken links op je website. Het heeft een drastische impact op je gebruikerservaring. Wanneer bezoekers op een broken link klikken, ervaren ze frustratie omdat ze niet krijgen wat ze zoeken. Dit kan ertoe leiden dat ze je website verlaten. Dit verhoogt de bounce rate, wat een signaal afgeeft bij zoekmachines dat je site mogelijk niet voldoet aan de verwachtingen. Als je site backlinks heeft naar pagina’s die broken links zijn geworden, verlies je de autoriteit en waarde die deze links met zich meebrachten. Dit kan je domein autoriteit behoorlijk verlagen.

Verder kunnen broken links voor indexeringsproblemen zorgen omdat zoekmachines moeite hebben met het indexeren van pagina’s die niet bereikbaar zijn. Als er te veel broken links zijn, is de kans aanwezig dat de zoekmachine minder pagina’s gaat indexeren, wat je zichtbaarheid vermindert. Dit alles wekt geen vertrouwen en geloofwaardigheid op bij zoekmachines, wat als slecht en onprofessioneel wordt gezien. Dit kan je website voor geruime tijd schaden. 

Hoe ontstaan broken links?

Zoals net verteld zijn er vaak drie verschillende mogelijkheden waarom broken links er zijn, maar hoe ontstaan ze? Bij verwijderde pagina’s blijven de links naar deze pagina’s bestaan. Dit zorgt ervoor dat de link nog steeds verwijst naar deze pagina, maar dat de pagina niet meer bestaat. Hierdoor ontstaat er een 404-fout, omdat je de aanwijzing geeft om een link te volgen, naar een adres wat niet meer bestaat. Daarom is bij het verwijderen van pagina’s belangrijk dat er redirects worden ingesteld zodat de links niet 404-fouten opleveren

Het kan ook zo zijn dat de URL van de pagina waar naartoe wordt gelinkt gewijzigd is. De links naar deze pagina blijven nog steeds de oude (niet gewijzigde) URL bevatten, van de pagina die is veranderd. Deze links moeten dus aangepast of geüpdatet worden. Soms kun je het ontstaan van broken links niet voorkomen, dit gebeurt zodra externe links een verwijderde of gewijzigde URL krijgen. Dit zijn links die verwijzen naar andere websites, waar jij dus geen macht over hebt. Het is daarom goed om geregeld te checken of er iets is veranderd aan de URL’s van externe links, waardoor ze een broken link zijn geworden. 

Hoe los je het op?

Op het moment dat je broken links bezit is het goed om te kijken hoe deze zijn ontstaan. Op basis van de verschillende mogelijkheden die we hierboven hebben vermeld moet je handelen. Bekijk dus of ze broken links zijn door typefouten, verwijderde of aangepaste pagina URL’s. Bij typefouten is het dus van belang dat je de juiste URL verwerkt zonder typefouten. Mochten pagina’s verwijderd zijn, verwijder dan de broken link of geef ze een redirect naar een andere pagina. Op het moment dat een URL is gewijzigd kun je de oude link aanpassen naar de nieuwe URL. 

FAQ:

Hoe vind ik broken links op mijn website?

Er zijn diverse tools, zoals Google Search Console, Ahrefs, Screaming Frog en Broken Link Checker, die je helpen broken links te detecteren door je site te scannen.

Hoe vaak moet ik mijn website controleren op broken links?

Controleer je website minimaal maandelijks op broken links, vooral na grote updates of het toevoegen van nieuwe inhoud. Voor grotere websites is een kwartaalcontrole aan te raden.

Hoe beïnvloeden broken links de crawlbaarheid van mijn website?

Het kan de crawlbaarheid van je website negatief beïnvloeden omdat zoekmachines moeite kunnen hebben om pagina’s te indexeren die niet bereikbaar zijn. Dit kan leiden tot een lagere ranking in zoekresultaten

Wat zijn de gevolgen van broken links voor de gebruikerservaring?

Broken links kunnen leiden tot frustratie bij gebruikers, omdat ze op een pagina terechtkomen die niet werkt, wat het vertrouwen in je website schaadt. Dit kan resulteren in een hogere bounce rate en het verlies van potentiële klanten of lezers.

Hoe kan ik broken links op mijn website effectief voorkomen?

Je kunt broken links voorkomen door regelmatig je links te controleren, ervoor te zorgen dat externe links betrouwbaar zijn, en door redirects in te stellen voor verwijderde of verplaatste pagina’s.