Een canonical tag is een HTML-code die je kunt toevoegen aan een pagina om zoekmachines te vertellen welke versie de “voorkeur” krijgt. Dit is essentieel als je meerdere URL’s hebt die vergelijkbare inhoud bevatten. De zoekmachine kan dit zien als duplicate content of verwarrende resultaten.

Waarom zijn canonical tags belangrijk voor SEO?

Met het toevoegen van canonical tags op pagina’s waar dit nodig is, geef je de zoekmachine de instructie om de gecanonicalde pagina als “voorkeur versie” te behandelen. De belangrijkste ondersteuning die canonical tags geeft is het beheren van duplicate content en het efficiënt indexeren van pagina’s. Hier een aantal redenen waarom canonical tags belangrijk zijn voor jouw website:

Hoe kan een verkeerde canonical tag je SEO schaden?

Het is van belang dat, zodra je canonical tags gaat toevoegen aan je pagina’s, dat dit juist gebeurt. Het slecht implementeren van canonical tags kan verschillende nadelige gevolgen hebben. Bij het verwijzen naar de verkeerde pagina loop je kans om organisch verkeer te verliezen en te verlagen in ranking. Als je een canonical tag verwijst naar een zelfde pagina ga je problemen krijgen met duplicate content en de verspreiding van linkwaarde zal toenemen, waardoor de belangrijkste pagina’s dalen.

Canonical tags en paginering: hoe werkt het?

Canonical tags kun je toevoegen wanneer je site gebruik maakt van paginering. Dit omdat deze pagina’s vaak vergelijkbaar zijn en zonder tag als duplicate content worden gezien. De meest gebruikte manier van canonical tags bij paginering is dat alle gepagineerde pagina’s zoals: (/pagina 2/, /pagina 3/ etc.) worden verwezen naar de hoofdpagina ( /pagina1/ ).

Hoe implementeer je een canonical tag?

Het toevoegen van een canonical tag doe je op de volgende manier:

  1. Bepaal de canonical URL: Weet welke URL je een canonical tag wil geven. 
  2. Voeg de canonical: Plaats de canonical tag in de <head> sectie van je HTML op de gewenste pagina. De tag ziet er zo uit:

<link rel=”canonical” href=”https://www.example.com/jouw-pagina/”>

  1. Druk op opslaan. De volledige HTML-head zou er dan ongeveer zo uit moeten zien:

<!DOCTYPE html>

<html lang=”nl”>

<head>

    <meta charset=”UTF-8″>

    <meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1.0″>

    <title>Titel van de pagina</title>

    <link rel=”canonical” href=”https://www.example.com/jouw-pagina/”>

</head>

<body>

    <!– Inhoud van de pagina –>

</body>

</html>

Kun je meerdere canonical tags op één pagina hebben?

Nee, je mag slechts één canonical tag per pagina gebruiken. Meerdere tags kunnen zoekmachines in de war brengen en leiden tot verkeerde indexatie.

Wat is het verschil tussen een canonical tag en een redirect?

Een canonical tag geeft zoekmachines aan welke URL de voorkeursversie is, zonder gebruikers om te leiden. Een redirect stuurt bezoekers en zoekmachines direct naar een andere URL.

Hoe controleer ik of mijn canonical tags correct zijn ingesteld?

Je kunt canonical tags controleren via de broncode van de pagina, Google Search Console of SEO-tools zoals Screaming Frog, Ahrefs of Semrush.

Kan een verkeerde canonical tag schadelijk zijn voor mijn ranking?

Ja, een verkeerde canonical tag kan ervoor zorgen dat de verkeerde pagina wordt geïndexeerd of dat waardevolle pagina’s uit de zoekresultaten verdwijnen.

Moet elke pagina op mijn website een canonical tag hebben?

Het is aanbevolen, vooral bij pagina’s die vergelijkbare of dubbele inhoud hebben. Zo voorkom je duplicate content en behoud je SEO-waarde.