Een canonical tag is een HTML-code die je kunt toevoegen aan een pagina om zoekmachines te vertellen welke versie de “voorkeur” krijgt. Dit is essentieel als je meerdere URL’s hebt die vergelijkbare inhoud bevatten. De zoekmachine kan dit zien als duplicate content of verwarrende resultaten.
Waarom zijn canonical tags belangrijk voor SEO?
Met het toevoegen van canonical tags op pagina’s waar dit nodig is, geef je de zoekmachine de instructie om de gecanonicalde pagina als “voorkeur versie” te behandelen. De belangrijkste ondersteuning die canonical tags geeft is het beheren van duplicate content en het efficiënt indexeren van pagina’s. Hier een aantal redenen waarom canonical tags belangrijk zijn voor jouw website:
- Voorkomen duplicate content: Het hebben van duplicate content wordt nadrukkelijk afgestraft door zoekmachines en het is daarom van belang dat dit voorkomen wordt. Door canonical tags toe te voegen voorkom je dat vergelijkbare pagina’s met elkaar gaan concurreren.
- Behoud ranking en linkwaarde: Op het moment dat meerdere pagina’s dezelfde inhoud bevatten, kunnen backlinks over verschillende URL’s worden verspreid.
- Optimaliseren crawl budget: Zoekmachines hebben een beperkt aantal crawlbudget voor elke site. Bij grote sites met veel URL’s kan het zo zijn dat zonder canonical tags, onbelangrijke pagina’s wel worden geïndexeerd en belangrijke niet.
- Voorkomen onnodige concurrentie: Bij meerdere identieke pagina’s zoals een HTTP- en HTTPS-versie gaan deze concurreren aan elkaar voor een positie in de zoekresultaten. Dit kan ook de zichtbaarheid van je pagina verminderen.
Hoe kan een verkeerde canonical tag je SEO schaden?
Het is van belang dat, zodra je canonical tags gaat toevoegen aan je pagina’s, dat dit juist gebeurt. Het slecht implementeren van canonical tags kan verschillende nadelige gevolgen hebben. Bij het verwijzen naar de verkeerde pagina loop je kans om organisch verkeer te verliezen en te verlagen in ranking. Als je een canonical tag verwijst naar een zelfde pagina ga je problemen krijgen met duplicate content en de verspreiding van linkwaarde zal toenemen, waardoor de belangrijkste pagina’s dalen.
Canonical tags en paginering: hoe werkt het?
Canonical tags kun je toevoegen wanneer je site gebruik maakt van paginering. Dit omdat deze pagina’s vaak vergelijkbaar zijn en zonder tag als duplicate content worden gezien. De meest gebruikte manier van canonical tags bij paginering is dat alle gepagineerde pagina’s zoals: (/pagina 2/, /pagina 3/ etc.) worden verwezen naar de hoofdpagina ( /pagina1/ ).
Hoe implementeer je een canonical tag?
Het toevoegen van een canonical tag doe je op de volgende manier:
- Bepaal de canonical URL: Weet welke URL je een canonical tag wil geven.
- Voeg de canonical: Plaats de canonical tag in de <head> sectie van je HTML op de gewenste pagina. De tag ziet er zo uit:
<link rel=”canonical” href=”https://www.example.com/jouw-pagina/”>
- Druk op opslaan. De volledige HTML-head zou er dan ongeveer zo uit moeten zien:
<!DOCTYPE html>
<html lang=”nl”>
<head>
<meta charset=”UTF-8″>
<meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1.0″>
<title>Titel van de pagina</title>
<link rel=”canonical” href=”https://www.example.com/jouw-pagina/”>
</head>
<body>
<!– Inhoud van de pagina –>
</body>
</html>
Nee, je mag slechts één canonical tag per pagina gebruiken. Meerdere tags kunnen zoekmachines in de war brengen en leiden tot verkeerde indexatie.
Een canonical tag geeft zoekmachines aan welke URL de voorkeursversie is, zonder gebruikers om te leiden. Een redirect stuurt bezoekers en zoekmachines direct naar een andere URL.
Je kunt canonical tags controleren via de broncode van de pagina, Google Search Console of SEO-tools zoals Screaming Frog, Ahrefs of Semrush.
Ja, een verkeerde canonical tag kan ervoor zorgen dat de verkeerde pagina wordt geïndexeerd of dat waardevolle pagina’s uit de zoekresultaten verdwijnen.
Het is aanbevolen, vooral bij pagina’s die vergelijkbare of dubbele inhoud hebben. Zo voorkom je duplicate content en behoud je SEO-waarde.
