Redirect is een Engelse vertaling voor omleiding. Het woord is niet helemaal op z’n plek als het gaat om URL verwijzing, want hier spreken we over een doorverwijzing. Een redirect is een verwijzing vanuit URL 1 naar URL 2. Er zijn verschillende redenen waarom je dit zou toe kunnen passen. Bijvoorbeeld als een pagina op je website offline is gehaald. Door middel van een redirect verwijs je de voorgeschreven URL (offline gehaalde) door naar een wél bestaande pagina. Om zo 404-pagina’s te voorkomen en onder andere de gebruikerservaring goed te houden.

Wanneer gebruik je het?

Elke pagina binnen je site heeft een eigen, unieke URL. Deze URL’s kun je onder meer intern linken naar andere URL’s op je website. Hierdoor is de kwaliteit van de URL”s afhankelijk van andere pagina’s. Wordt er één offline gehaald, zullen andere pagina’s met een interne link hiernaar het ook voelen. Daarom is het essentieel om, zodra het nodig is, een redirect toe te voegen. Hier de meest voorkomende situaties waarbij je een redirect moet plaatsen.

301 vs 302 redirects, wat is het verschil?

De twee meest voorkomende redirects zijn 301 en 302’s. Maar wat is het verschil? Een 301-redirect is een permanente link en een 302-redirect is tijdelijk. Hier de verschillen tussen de twee.

301-redirect:

302-redirects:

Kun je te veel redirects hebben?

Het is zeker mogelijk om te veel redirects te hebben. En dit kan nadelige gevolgen hebben voor de SEO-waarde van je website. Het introduceren van een redirect kost extra laadtijd. Wanneer er meerdere redirects achter elkaar geladen moeten worden, vertraagt dit het laden van een pagina. Dit kan nadelige gebruikerservaringen opleveren. In een perfecte wereld zouden redirects niet nodig zijn.

Echter, door verschillende situaties moeten deze wel toe worden gepast. Hoewel een aantal redirects over het algemeen geen problemen oplevert, kunnen lange redirect chains de zoekmachine in de war brengen. Ook kan, zodra er veel extra stappen zijn verwerkt in een redirect, de linkwaarde verminderd wordt wat negatieve invloed heeft op je SEO.

Hoe stel ik een redirect in op mijn website?

Er zijn een aantal manieren hoe je een redirect kan instellen op je website. Het is afhankelijk van het platform die je gebruikt en welke hostingomgeving je je in bevindt. Dit zijn de meest voorkomende methoden:

Via .htaccess-bestand:
Als je site op een Apache-server draait kun je via het .htacces-bestand redirects instellen. Dit is een methode die veel gebruikt wordt voor websites op WordPress. Open je .htaccess bestand in de rootdirectory van je website. Voeg de volgende regel toe om de desbetreffende pagina’s redirecten: 

Redirect 301 /oude-url http://www.jouwsite.nl/nieuwe-url

Dit stuurt het verkeer van de oude URL door naar de nieuwe URL.

Via WordPress:
Voor websites die gebruik maken van WordPress kun je ook eenvoudig plugins downloaden zoals Yoast SEO of Redirection. Redirection kun je via “tools” in je WordPress-dashboard downloaden. Hier kun je de oude en nieuwe URL toevoegen, aangeven of deze 301 of 302-redirect moet zijn en op wijziging opslaan klikken.

Wordt er door de zoekmachine anders mee omgegaan?

Ja, er wordt door zoekmachines anders gereageerd dan normale URL’s. Bij een redirect worden als het ware extra stappen uitgevoerd in tegenstelling tot de normale URL’s. De stappen bij een 301-redirect zijn dat de nieuwe URL als de geldige versie wordt gezien en deze wordt gecrawld via de oude URL. Dit zijn extra stappen die worden ondernomen. Ook kan de linkwaarde verschillen bij redirects en verminderen als deze niet goed staan ingesteld. 

Wat is een redirect?

Een redirect is een automatische doorverwijzing van de ene URL naar een andere.

Wanneer moet je een redirect instellen?

Je moet het instellen als je overgaat van HTTP naar HTTPS, de URL verwijderd wordt, een nieuwe URL gemaakt wordt en een lange onhandige URL vervangen wordt door een kortere.

Waarom is het belangrijk om redirects te gebruiken?

Een redirect stel je in om ervoor te zorgen dat gebruikers geen foutmelding krijgen en een goede gebruikerservaring behouden.

Wat gebeurt er als ik te veel redirects gebruik?

Te veel redirects kunnen de laadtijd van je website vertragen en zoekmachines in de war brengen. Dit kan resulteren in een slechte gebruikerservaring en lagere posities in zoekresultaten.

Wat is een redirect chain en waarom is het slecht?

Een redirect chain ontstaat wanneer meerdere redirects achter elkaar plaatsvinden, bijvoorbeeld: Pagina A → B → C. Dit zorgt voor extra laadtijd, verwarring bij zoekmachines en verlies van linkwaarde.